Ammoniak kan veilig en effectief worden toegepast als scheepsbrandstof om schadelijke emissies in de maritieme industrie te verminderen volgens nieuw onderzoek dat vandaag (12 juni) is gepubliceerd door C-Job Naval Architects, het grootste onafhankelijke scheepsontwerp- en engineeringbedrijf in Nederland.

 

 

Het baanbrekende onderzoek maakt gebruik van een nieuw concept ontwerp, een ammoniak tanker die vaart op zijn eigen vracht. Hiermee is het concept van het gebruik van ammoniak als scheepsbrandstof te bestudeerd om een significante vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in de scheepvaart te bereiken. Het laat zien dat ammoniak gebruikt kan worden als scheepsbrandstof wanneer een aantal veiligheidsmaatregelen opgenomen zijn in het ontwerp.

 

Niels de Vries, Lead Naval Architect bij C-Job Naval Architects en onderzoeksleider, zegt: “Wij hebben gekeken naar alle mogelijkheden waarbij ammoniak wordt gebruikt om energie op te wekken. De Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) is duidelijk het meest efficiënt. De SOFC heeft nog wel praktische uitdagingen aangezien de vermogensdichtheid en het dynamische gedrag nog niet een acceptabel niveau bereikt heeft.

“Op korte termijn is daarom een interne verbrandingsmotor de beste optie.”

Met de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om de totale uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met ten minste 50% te verminderen ten opzichte van 2008 en uiteindelijk schadelijke emissies volledig te elimineren, is het van het grootste belang dat de maritieme industrie onderzoek doet naar hernieuwbare brandstoffen zoals waterstof, methanol en ammoniak.

 

 

C-Job heeft een bewezen staat van dienst in het gebruiken van de nieuwste technologieën om duurzame en toekomstbestendige schepen te ontwerpen. Het bedrijf gelooft al een aantal jaar dat ammoniak een haalbare en veelbelovende optie kan zijn als schone en duurzame brandstof. C-Job is vorig jaar toegetreden tot de Ammonia Energy Association om de samenwerking met andere industrieën over dit onderwerp te versterken om hun ambitie te realiseren. Samen met Proton Ventures en Enviu heeft C-Job in 2017 een consortium opgericht om ammoniak verder te onderzoeken als brandstof voor de scheepvaart. Met de voltooiing van dit theoretisch onderzoek heeft C-Job een belangrijke bijdrage geleverd aan de eerste fase van het consortiumproject, die nu door zal gaan naar de volgende fases, waaronder laboratoriumtesten, pilot en evaluatie.

 

 

Niels onderzoekt sinds 2016 hernieuwbare brandstoffen voor schepen zoals ammoniak voor C-Job Naval Architects en heeft nu een aantal jaren onderzoek afgerond waaruit zijn Master scriptie “Veilige en effectieve toepassing van ammoniak als brandstof voor de scheepvaart” aan de TU Delft is voortgekomen. Hij zegt: “Hoewel dit onderzoek uniek is in zijn opzet en een waardevolle eerste stap biedt naar de toepassing van ammoniak als brandstof voor de scheepvaart, is verder onderzoek nodig om het volledige potentieel en de haalbaarheid ervan te verkennen.”

 

Voor de volledige scriptie, klik hier.

Stay informed. Sign up for our NewsFlash

Stay informed. Sign up for our NewsFlash

Join our mailing list to receive the latest news and updates from C-Job (about 5 times a year).

You have Successfully Subscribed!