
TESO | TEXELSTROOM
Texelstroom’s duurzame feiten
- CNG/diesel electric propulsion
- 1.6 MWh lithium polymer batteries
- Heat recovery
- Low energy consumption in the public and crew spaces
- Auto-mooring in Den Helder
m2 aan zonnepanelen
Winnaar Shippax Ferry Award 2017
C-Job Naval Architects was verantwoordelijk voor het initiele, concept en basis ontwerp voor deze baanbrekende, double-ended veerboot. Vanaf september 2016 vaart de Texelstroom tussen het eiland Texel en Den Helder. De uitdaging voor dit ontwerp was om 10% meer auto’s mee te nemen, terwijl er nauwelijks ruimte was om het schip langer, breder of hoger te maken, in verband met de manoeuvreerbaarheid, windvang en ruimte in de fuik. De oplossing was een T-vormig grootspant. De auto capaciteit is toegenomen met 18% en ondanks dat het laterale oppervlak nauwelijks is toegenomen, is de wind druk wel afgenomen, vergeleken met de voorganger van de Texelstroom: de Dr. Wagemaker. Voor het interieur en exterieur ontwerp is Vripack uit Sneek verantwoordelijk.
Dual Fuel Hybride systeem met CNG
Gedurende het initiele ontwerp is zowel LNG (Liquified Natural Gas) als CNG (Compressed Natural Gas) als brandstof onderzocht, inclusief HAZID studies. TESO heeft gekozen voor een Dual Fuel systeem met CNG. Daarbij is er een Hybrid voortstuwingssysteem met batterijen geinstalleerd. De batterijen vangen de piekbelasting op tijdens het aan- en afmeren. Voorbeelden van andere innovaties zijn de warmte terugwin installatie en de zonnepanelen aan boord die ongeveer de helft van de totale hotel functie van electriciteit voorziet.
C-Job heeft meerdere onderzoeken en adviestaken op zich genomen zoals:
- Windflow Analysis
- CFD Analysis
- Hull Shape iptimization
- Intelligent Ventilation study
- FEM Analysis
- Stability Calculations
- Construction Supervision at the LaNaval Shipyard in Spain
Main particulars
IMO: 9741918
Length o.a.: 135.4m
Breadth max: 27.9m
Breadth hull: 23.0m
Draft max: 4.4m
Gross Tonnage: 15,483
Net Tonnage: 5,566
Deadweight: 1,451 t
Main engines: 2x ABC dual-fuel 12DZC and 2x ABC diesel 12DZD
Output: 4 x 2,000 kW
Speed max: 15.4 knots
Pax capacity: 1,750
Freight & car capacity: 34 trucks + 261 cars or 380 cars
Class: Lloyd’s Register
Video’s
Gerelateerde artikelen
Texelstroom wint de Shippax Ferry Award
The Dutch hybrid CNG-Electric passenger ferry Texelstroom has won the prestigious 2017 Shippax Award. The vessel marks the successful collaboration between owners TESO (Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming), C-Job Naval Architects and Vripack. Bristling...
Texelstroom is more cost-efficient, cleaner and more sustainable than all her predecessors
With the knowledge that more people will be going to and from the island combined with the fact that the Schulpengat ferry was up for renewal, the people of Texel focused on a new innovative flag ship back in 2010. The objective; a cost-efficient, clean and...
Video update of new TESO ferry
The building of the TESO is captured on a video journal . You can follow the progress in this edition of July. The build of the new ferrie runs on schedule at LaNaval shipyard. "The boat is growing every day and the yard is working very hard." said Bert Young Project...
Projecten veerboten


