TESO  |  TEXELSTROOM

Texelstroom’s duurzame feiten

  • CNG/diesel electric propulsion
  • 1.6 MWh lithium polymer batteries
  • Heat recovery
  • Low energy consumption in the public and crew spaces
  • Auto-mooring in Den Helder

m2 aan zonnepanelen

Winnaar Shippax Ferry Award 2017

C-Job Naval Architects was verantwoordelijk voor het initiele, concept en basis ontwerp voor deze baanbrekende, double-ended veerboot. Vanaf september 2016 vaart de Texelstroom tussen het eiland Texel en Den Helder. De uitdaging voor dit ontwerp was om 10% meer auto’s mee te nemen, terwijl er nauwelijks ruimte was om het schip langer, breder of hoger te maken, in verband met de manoeuvreerbaarheid, windvang en ruimte in de fuik. De oplossing was een T-vormig grootspant. De auto capaciteit is toegenomen met 18% en ondanks dat het laterale oppervlak nauwelijks is toegenomen, is de wind druk wel afgenomen, vergeleken met de voorganger van de Texelstroom: de Dr. Wagemaker. Voor het interieur en exterieur ontwerp is Vripack uit Sneek verantwoordelijk.

 

Dual Fuel Hybride systeem met CNG

Gedurende het initiele ontwerp is zowel LNG (Liquified Natural Gas) als CNG (Compressed Natural Gas) als brandstof onderzocht, inclusief HAZID studies. TESO heeft gekozen voor een Dual Fuel systeem met CNG. Daarbij is er een Hybrid voortstuwingssysteem met batterijen geinstalleerd. De batterijen vangen de piekbelasting op tijdens het aan- en afmeren. Voorbeelden van andere innovaties zijn de warmte terugwin installatie en de zonnepanelen aan boord die ongeveer de helft van de totale hotel functie van electriciteit voorziet.

C-Job heeft meerdere onderzoeken en adviestaken op zich genomen zoals:

  • Windflow Analysis
  • CFD Analysis
  • Hull Shape iptimization
  • Intelligent Ventilation study
  • FEM Analysis
  • Stability Calculations
  • Construction Supervision at the LaNaval Shipyard in Spain

Main particulars

IMO: 9741918

Length o.a.: 135.4m

Breadth max: 27.9m

Breadth hull: 23.0m

Draft max: 4.4m

Gross Tonnage: 15,483

Net Tonnage: 5,566

Deadweight: 1,451 t

Main engines: 2x ABC dual-fuel 12DZC and 2x ABC diesel 12DZD

Output: 4 x 2,000 kW

Speed max: 15.4 knots

Pax capacity: 1,750

Freight & car capacity: 34 trucks + 261 cars or 380 cars

Class: Lloyd’s Register

Video’s

Gerelateerde artikelen

Texelstroom wint de Shippax Ferry Award

The Dutch hybrid CNG-Electric passenger ferry Texelstroom has won the prestigious 2017 Shippax Award. The vessel marks the successful collaboration between owners TESO (Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming), C-Job Naval Architects and Vripack. Bristling...

Lees meer

Video update of new TESO ferry

The building of the TESO is captured on a video journal . You can follow the progress in this edition of July. The build of the new ferrie runs on schedule at LaNaval shipyard. "The boat is growing every day and the yard is working very hard." said Bert Young Project...

Lees meer
Be the first to learn about our future projects!

Be the first to learn about our future projects!

Sign up for our NewsFlash and receive the latest news and updates from C-Job (about 5 times a year).

You have successfully been subscribed and have agreed to receive email marketing from C-Job about 5 times a year.